W zielonej pracowni SP12 dzieci uczą się o fizyce, chemii i odnawialnych źródłach energii [ZDJĘCIA]
"EKOenergia i EKOmateria" to nazwa zielonej pracowni w Szkole Podstawowej nr 12 im. Jerzego Kukuczki w Jastrzębiu-Zdroju, która w 2023 roku uzyskała dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
![W zielonej pracowni SP12 dzieci uczą się o fizyce, chemii i odnawialnych źródłach energii [ZDJĘCIA]](https://cdn2.dev2.nowiny.pl/im/v1/news-900-widen/2025/04/30/239879_1746006890_27502700.webp)
W zielonej pracowni SP12 dzieci uczą się o fizyce, chemii i odnawialnych źródłach energii [ZDJĘCIA]
Aby powstała zielona pracownia, szkoła wystartowała w konkursie WFOŚiGW w Katowicach, uzyskując dofinansowanie w wysokości 48 tys. zł. Wkład własny do projektu zapewniło wówczas również miasto Jastrzębie-Zdrój, co pozwoliło na generalny remont sali i wyposażenie jej w liczne pomoce naukowe.
- Motyw przewodni naszej zielonej pracowni to odnawialne źródła energii i wszystko, co z energią związane. Wyposażenie zakupione w ramach projektu pozwala nam na realizację doświadczalnie w zasadzie większości podstawy programowej z fizyki. Z pracowni uczniowie korzystają także podczas zajęć chemii. Staraliśmy się o pracownię przez 3 lata i ostatecznie w 2023 roku udało się zdobyć dofinansowanie WFOŚiGW, z czego społeczność szkoły bardzo się cieszyła - wspomina Joanna Gajda, nauczycielka fizyki w SP12, zaangażowana w stworzenie projektu ekopracowni.
W pracowni znajdują się pomoce naukowe w postaci modeli turbin wiatrowych, obwody elektryczne do budowania, pokazowe auto hybrydowe oraz urządzenia solarne, które doświadczalnie prezentują uczniom wykorzystanie energii słonecznej. - Skupiliśmy się także na wystroju pracowni, aby praca tutaj była przyjemna, a także na zakupie pomocy dydaktycznych, które pozwalają na realizację podstawy programowej. W zasadzie w każdy temat można wpleść ekologię i to staramy się robić na zajęciach - zaznacza Joanna Gajda.
W pracowni znajduje się duży monitor interaktywny oraz wizualizer, czyli specjalna kamera na wysięgniku, która pokazuje obraz prezentowanych eksperymentów na dużym monitorze. Dzięki temu każdy z uczniów może dokładnie zobaczyć nawet bardzo drobne doświadczenia (np. na kroplach wody) nie wstając ze swojego miejsca w ławce. Pomoce dydaktyczne oddziałują na wyobraźnię, dzięki czemu uczniom łatwiej przyswoić przedstawiane przez nauczyciela zagadnienia.
Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja
Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja
